ترمیم رنگ خودرو – رنگ خودرو علاوه زیبایی به عنوان لایه ای محافظ در برابر پوسیدگی، زنگ زدگی و خوردگی از سطح فلزی بدنه خودرو محافظت می کنه. رنگ پریدگی ها و لکه ها، خط و خش های روی بدنه هم به زیبایی ماشین آسیب می زنه و هم احتمال زنگ زدگی بدنه رو افزایش میده. رطوبت از قسمت های آسیب دیده بدنه به لایه های زیرین رنگ نفوذ می کنه و به مرور زمان مشکلاتی رو ایجاد می کنه. اگر این آسیب ها به موقع ترمیم نشن، زنگ زدگى در بخش هاى بیشنری از بدنه پخش شده و در نتیجه باعث افزایش هزینه ى تعمیر میشه.
قسمت بیرونی بدنه خودرو از چهار لایه؛ بدنه فلزی، لایه آستری، رنگ اصلی و پوشش جلا تشکیل شده. برای ترمیم رنگ خودرو ، در ابتدا باید عمق و اندازه رنگ پریدگی رو مشخص کرد. بر حسب لایه آسیب دیده و اندازه رنگ رفتگی روش های ترمیم فرق می کنه. آسیب های بدنه می تونه به صورت خط و خش های سطحی، رنگ رفتگی های کوچک، رنگ رفتگی های بزرگ و رنگ رفتگی هایی که دچار زنگ زدگی شدن و یا رنگ پوسته شده باشن، که باید رنگ های پوسته شده رو جدا کرد، که این کار باعث بزرگ تر شدن قسمت آسیب دیده میشه.
ترمیم خط و خش های سطحی بدنه خودرو
اگر این خط و خش ها در لایه پوشش جلا باشن با ترکیبى از واکس و پولیش قابل تعمیر شدن هستن. پولیش مانند یک کاغذ سنباده ى نرم عمل کرده و سطح رو صاف مى کنه. در ابتدا محل آسیب دیده رو با آب و صابون بشورین و بعد خشک کنین. مقدار کمى پولیش بر روى یک پارچه ى تمیز بمالید. توجه داشته باشین فقط قسمت های آسیب دیده رو پولیش بزنین. پولیش رو در یه ناحیه کوچیک به صورت دایره اى بکشین. تا زمانى که خراش به طور کامل از بین بره پولیش زدن رو ادامه بدین، در نهایت از یه لایه ى نازک واکس استفاده کنین. اون رو به آرومى روى سطح با یه حرکت دایره ای بکشین، با استفاده از یک پارچه ى تمیز واکس رو اونقدر روى سطح خودرو بکشین تا محو بشه. واکس زدن قسمت هایى از لایه ى جلا که از بین رفته رو ترمیم می کنین.
خط و خش های سطحی بدنه رو میشه با استفاده از محصولاتی که برای این منظور تولید شده ان برطرف کرد. رنگ های خش گیر خودرو در رنگ بندی های متنوع وجود دارن و از بدنه خودرو در برابر زنگ زدگی محافظت میکنن. رنگ های خش گیر که مثل خودکار هستن مخصوص خش های کوچیک ساخته شدن و استفاده از اونها ساده ست. هم چنین یه قلم موی خیلی باریک و کوچیک، مثل براش لاک ناخن داره که برای ترمیم رنگ رفتگی های عمیق تر استفاده میشه.
تعمیر خراش هاى عمیق در ترمیم رنگ خودرو
خراش هایی که عمق اونها تا لایه های رنگ و آستر خودرو هستن. خراش های عمیق اگر به موقع تعمیر و رنگ نشن،ممکنه باعث زنگ زدگی بدنه ی خودرو بشن. برای تعمیر هم میتونین از کیت های لکه گیری متناسب با رنگ خودرو و یا از رنگ و آستر استفاده کنین.
بعد از تمیز کردن و خشک کردن محل آسیب دیده با استفاده از سنباده محل رو برای رنگ کاری آماده کنین. موقع سنباده زدن مراقب باشین تا به بخش هایی که رنگ خودرو سالم هست آسیب نزنین. برای جلوگیری از رنگ شدن قسمت های دیگه ی بدنه از چسب مخصوص رنگ کاری استفاده کنین. اگر خراش به لایه آستری نفوذ کرده باشه، اول باید از آستری برای اون قسمت استفاده کنین. برای این کار از یک قلم مو که معمولاً داخل کیت لکه گیری هست، استفاده کنین. 24 ساعت صبر کرده تا لایه آستری خشک بشه.
قبل از استفاده از رنگ لکه گیری، اون رو خوب تکون بدین. مقدرای از رنگ لکه گیری رو بر روی خراش بزنین. مقدار کمی از رنگ رو استفاده کنین، به طوری که لایه ی نازکی از رنگ بر روی خراش پوشیده بشه و رنگ همه ی سطح خراش رو پوشش بده. قبل از ادامه کار ترمیم رنگ خودرو، باید مطمئن بشین رنگ خشک شده. در هنگام رنگ کاری، حتماً از لایه ی نازکی از رنگ استفاده کنین، تا زمانی که قسمت رنگ شده با سایر بخش های خودرو یکسان و همدست بشه ، رنگ کاری رو ادامه بدین. در صورت ضخیم تر شدن محل رنگ شده میشه از سنباده نرم استفاده کرد. بعد از حشک شدن کامل رنگ در مرحله آخر در قسمت های ترمیم شده از واکس مخصوص خودرو استفاده کنین.
ترمیم رنگ رفتگی های بزرگ
رنگ رفتگی های بزرگ قسمت هایی هستش که به راحتی قابل مشاهده هستن و ترمیم اون ها سخت تره. رنگ رفتگی های بزرگ تر سطح فلز بدنه رو بیشتر در معرض رطوبت قرار میده، بنابر این احتمال زنگ زدگی در این نقاط بیشتر هست. خش گیر برای این رنگ رفتگی های مناسب نیستن و بهتره که اونها رو افراد حرفه ای ترمیم کنن. اگر اندازه و عمق رنگ رفتگی تا حدی هست که با رنگ های خش گیر قابل اصلاح هستن، می تونین طبق مراحل زیر اون رو ترمیم کنین.
سطح کار رو تمیز کرده تا شن، سنگ ریزه و یا رنگ های پوسته شده در قسمتی که می خواین ترمیم کنین وجود نداشته باشه. در صورت وجود زنگ زدگی سطحی، اون رو پاک کنین. زنگ زدگی مانع چسبیدن رنگ میشه و بعد از مدتی پوسته میکنه.
با سنباده نرم (2000) لبه ها و حاشیه های قسمت های رنگ رفته رو صاف کنین. موقع سنباده زدن مراقب باشین که خط و خراش های جدید ایجاد نکنین. سنباده زدن درست در کیفیت نهایی رنگ تاثیر زیادی داره. صاف کردن لبه ها باعث میشن قسمت های ترمیم شده با رنگ اصلی بدنه ترکیب بشن و بدنه دو رنگ نشه یا سطح ناهموار نداشته باشه. رطوبت می تونه باعث زنگ زدن فلز بشه برای همین برای سنباده زدن از پوساب خیس استفاده نکنین. اگر مجبور شدین سنباده زنی لبه ها رو تا جایی ادامه بدین که رنگ و لایه آستری از بین بره و بدنه فلزی معلوم بشه، در این صورت باید از سنباده پوستاب خیس استفاده کنین تا روی فلز خط و خش ایجاد نشه و بلافاصله باید رطوبت رو خشک کنین.
بعد از سنباده زنی سطح رو تمیز کنین، برای از بین بردن چربی ها و آلودگی ها میشه از تینر فوری استفاده کرد، که در مجاورت هوا تبخیر شده و نیاز به خشک کردن نداره.
یه لایه نازک آستری اجرا کنین و تمام نقاط فلز بدنه رو پوشش بدین. کم کم آستری رو اعمال کنین تا شره نکنه و به اطراف سرایت نکنه. صبر کنین تا آستری خشک بشه. در صورت یکدست نبودن سطح بعد از استفاده از آستری روی آستری رو با پوستاب خیس سنباده بزنین. قبل از اجرای رنگ کاری، سطح سنباده زده رو تمیز و کاملاً خشک کنین.
در این مرحله با نوک قلم موی خش گیر روی لایه آستری رو با رنگ پوشش بدین. نوک قلم مو رو در مرکز رنگ رفتگی قرار داده و به آرومی به اطراف حرکت بدین. تا تمام نقاط رو پوشش بده.
بعد از خشک شدن رنگ، با سنباده پوستاب نرم و آب سطح رنگ رو کاملاً صاف کنین. برای جلوگیری از ایجاد خط و خش حتماً از پوساب خیس استفاده کنین. این کار رو تا حدی انجام بدین که رنگ قسمت ترمیم شده با نقاط اطراف کاملاً یکدست بشه.
بعد از خشک شدن کامل رنگ و سطح سنباده خورده، و تمیز کردن قسمت ترمیم شده، یه لایه نازک پوشش جلا روی سطح اجرا کنین. استفاده از جلا هم از رنگ هنگام پولیش زدن محافظت می کنه و هم باعث هم رنگ شدن رنگ جدید با رنگ قدیمی میشه.پوشش جلا رو به صورت لایه ای نازک و با یک قلم موی کوچیک اجرا کنین.
بعد از خشک شدن پوشش جلا، کل بدنه ماشین رو بشورین و بعد از خشک شدن، کل بدنه رو با پولیش واکس اتومبیل پرداخت کنین قبل از پولیش کاری مطمئن بشین رنگ قسمت ترمیم شده کاملاً خشک شده باشه.
آخرین دیدگاهها