ترمیم رنگ خودرو – رنگ خودرو علاوه زیبایی به عنوان لایه ای محافظ در برابر پوسیدگی، زنگ زدگی و خوردگی از سطح فلزی بدنه خودرو محافظت میکند. رنگ پریدگی ها و لکه ها، خط و خش های روی بدنه هم به زیبایی ماشین آسیب میزند و هم احتمال زنگ زدگی بدنه را افزایش میدهند. رطوبت از قسمت های آسیب دیده بدنه به لایه های زیرین رنگ نفوذ میکند و به مرور زمان مشکلاتی را ایجاد میکند. اگر این آسیب ها به موقع ترمیم نشوند، زنگ زدگى در بخش هاى بیشنری ازبدنه پخش خواهد شد و در نتیجه باعث افزایش هزینه ى تعمیر میشود.
قسمت بیرونی بدنه خودرو از چهار لایه؛ بدنه فلزی، لایه آستری، رنگ اصلی و پوشش جلا تشکیل شده است. برای ترمیم رنگ خودرو ، در ابتدا باید عمق و اندازه رنگ پریدگی را مشخص کرد. بر حسب لایه آسیب دیده و اندازه رنگ رفتگی روش های ترمیم فرق میکند. آسیب های بدنه میتواند به صورت خط و خش های سطحی، رنگ رفتگی های کوچک، رنگ رفتگی های بزرگ و رنگ رفتگی هایی که دچار زنگ زدگی شدند و یا رنگ پوسته شده باشد، که باید رنگ های پوسته شده را جدا کرد، که این کار باعث بزرگ تر شدن قسمت آسیب دیده می شود.
ترمیم خط و خش های سطحی بدنه خودرو

ترمیم رنگ خودرو – خط و خش های سطحی
اگر این خط و خش ها در لایه پوشش جلا باشد با ترکیبى از واکس و پولیش قابل تعمیر شدن هستند. پولیش مانند یک کاغذ سنباده ى نرم عمل مى کند و سطح را صاف مى کند. در ابتدا محل آسیب دیده را با آب و صابون بشویید و بعد خشک کنید. مقدار کمى پولیش بر روى یک پارچه ى تمیز بمالید. توجه داشته باشید فقط قسمت های آسیب دیده را پولیش کنید. پولیش را در یک ناحیه کوچک به صورت دایره اى بکشید. تا زمانى که خراش به طور کامل از بین برود پولیش زدن را ادامه دهید، در نهایت از یک لایه ى نازک واکس استفاده کنید. آن را به آرامى روى سطح با یک حرکت دایره ای بکشید، با استفاده از یک پارچه ى تمیز واکس را آنقدر روى سطح خودرو بکشید تا محو شود. واکس زدن قسمت هایى از لایه ى جلا که از بین رفته است را ترمیم می کنید.
خط و خش های سطحی بدنه را می توان با استفاده از محصولاتی که برای این منظور تولید شده اند برطرف کرد. رنگ های خش گیر خودرو در رنگ بندی های متنوع وجود دارند و از بدنه خودرو در برابر زنگ زدگی محافظت میکنند. رنگ های خش گیر که مانند خودکار هستند مخصوص خش های کوچک ساخته شده و استفاده از آنها ساده است. همچنین یک قلم موی بسیار باریک و کوچک، مثل براش لاک ناخن دارد که برای ترمیم رنگ رفتگی های عمیق تر استفاده میشود.

ترمیم رنگ خودرو – ایران رنگ
تعمیر خراش هاى عمیق
خراش های که عمق آنها تا لایه های رنگ و آستر خودرو هستند. خراش های عمیق اگر به موقع تعمیر و رنگ نشوند،ممکن است باعث زنگ زدگی بدنه ی خودرو شوند. برای تعمیر هم میتوانید از کیت های لکه گیری متناسب با رنگ خودرو و یا از رنگ و آستر استفاده کنید.
بعد از تمیز کردن و خشک کردن محل آسیب دیده با استفاده از سنباده محل را برای رنگ کاری آماده کنید. در هنگام سنباده زدن مراقب باشید تا به بخش هایی که رنگ خودرو سالم است آسیب نزنید. برای جلوگیری از رنگ شدن قسمت های دیگر بدنه از چسب مخصوص رنگ کاری استفاده کنید. اگر خراش به لایه آستری نفوذ کرده باشد، در ابتدا باید از آستری برای آن قسمت استفاده کنید. برای این کار از یک قلمو که معمولاً داخل کیت لکه گیری هست، استفاده کنید. 24 ساعت صبر کنید تا لایه آستری خشک شود. پ
قبل از استفاده از رنگ لکه گیری آن را خوب تکان دهید. مقدرای از رنگ لکه گیری را بر روی خراش بزنید. مقدار کمی از رنگ را استفاده کنید به طوری که لایه ی نازکی از رنگ بر روی خراش پوشیده شود و رنگ تمام سطح خراش را پوشش دهد. قبل از ادامه کار ترمیم رنگ خودرو، باید مطمئن شوید رنگ خشک شده است. در هنگام رنگ کاری، حتماً از لایه ی نازکی از رنگ استفاده کنید، تا زمانی که قسمت رنگ شده با سایر بخش های خودرو یکسان و همدست شود ، رنگ کاری را ادامه دهید. در صورت ضخیم تر شدن محل رنگ شده میتوان از سنباده نرم استفاده کرد. بعد از حشک شدن کامل رنگ در مرحله آخر در قسمت های ترمیم شده از واکس مخصوص خودرو استفاده کنید.
ترمیم رنگ رفتگی های بزرگ
رنگ رفتگی های بزرگ قسمت هایی است به راحتی قابل مشاهده هستند و ترمیم آن ها سخت تر است. رنگ رفتگی های بزرگ تر سطح فلز بدنه را بیشتر در معرض رطوبت قرار میدهد، بنابراین احتمال زنگ زدگی در این نقاط بیشتر است. خش گیر برای این رنگ رفتگی های مناسب نیستند و بهتر است آنها را افراد حرفه ای ترمیم کنند. اگر اندازه و عمق رنگ رفتگی تا حدی است که با رنگ های خش گیر قابل اصلاح هستند میتوان طبق مراحل زیر آن را ترمیم کرد.
سطح کار را تمیز کنید تا شن، سنگریزه و یا رنگ های پوسته شده در قسمتی که میخواهید ترمیم کنید وجود نداشته باشد. در صورت وجود زنگ زدگی سطحی، آن را پاک کنید. زنگ زدگی مانع چسبیدن رنگ می شود و بعد از مدتی پوسته میکند.
با سنباده نرم (2000) لبه ها و حاشیه های قسمت های رنگ رفته را صاف کنید. هنگام سنباده زدن مراقب باشید که خط و خراش های جدید ایجاد نکنید. سنباده زدن درست در کیفیت نهایی رنگ تاثیر زیادی دارد. صاف کردن لبه ها باعث میشوند قسمت های ترمیم شده با رنگ اصلی بدنه ترکیب شوند و بدنه دو رنگ یا سطح ناهموار نشود. رطوبت می تواند باعث زنگ زدن فلز شود برای همین برای سنباده زدن از پوساب خیس استفاده نکنید. اگر مجبور شدید سنباده زنی لبه ها را تا جایی ادامه دهید که رنگ و لایه آستری از بین برود و بدنه فلزی معلوم شود، در این صورت باید از سنباده پوستاب خیس استفاده کنید تا روی فلز خط و خش ایجاد نشود و بلافاصله باید رطوبت را خشک کنید.
بعد از سنباده زنی سطح را تمیز کنید، برای از بین بردن چربی ها و آلودگی ها می توان از تینر فوری استفاده کرد، که در مجاورت هوا تبخیر شده و نیاز به خشک کردن ندارد.
یک لایه نازک آستری اجرا کنید و تمام نقاط فلز بدنه را پوشش دهید. اندک اندک آستری را اعمال کنید تا شره نکند و به اطراف سرایت نکند. صبر کنید تا استری خشک شود. در صورت یکدست نبودن سطح بعد از استفاده از آستری روی آستری را با پوستاب خیس سنباده بزنید. قبل از اجرای رنگ کاری، سطح سنباده زده را تمیز و کاملا خشک کنید.
در این مرحله با نوک قلم موی خش گیر روی لایه آستری را با رنگ پوشش دهید. نوک قلم مو را در مرکز رنگ رفتگی قرار دهید و به آرامی به اطراف حرکت دهید. تا تمام نقاط را پوشش دهید.
بعد از خشک شدن رنگ، با سنباده پوستاب نرم و آب سطح رنگ را کاملا صاف کنید. برای جلوگیری از ایجاد خط و خش حتما از پوساب خیس استفاده کنید. این کار را تا حدی انجام دهید که رنگ قسمت ترمیم شده با نقاط اطراف کاملا یکدست شود.
بعد از خشک شدن کامل رنگ و سطح سنباده خورده، و تمیز کردن قسمت ترمیم شده، یک لایه نازک پوشش جلا روی سطح اجرا کنید. استفاده از جلا هم از رنگ هنگام پولیش زدن محافظت میکند و هم باعث همرنگ شدن رنگ جدید با رنگ قدیمی میشود.پوشش جلا را به صورت لایه ای نازک و با یک قلم موی کوچک اجرا کنید.
بعد از خشک شدن پوشش جلا، کل بدنه ماشین را بشویید و بعد از خشک شدن، کل بدنه را با پولیش واکس اتومبیل پرداخت کنید قبل از پولیش کاری مطمئن شوید رنگ قسمت ترمیم شده کاملا خشک شده است.
آخرین دیدگاهها