تفاوت رنگ ترافیکی سرد و گرم – رنگ ترافیکی رنگ مخصوص برای رسم کردن علائم و خط کشی های روی آسفالت و بتن است. علائم راهنمایی رانندگی و خط کشی ها برای نشان دادن مسیر درست به راننده و افراد پیاده برای بی خطر بودن و ایمنی راه هاست. رنگ ترافیکی به خاطر ویژگی هایی همچون ماندگاری بالا، سرعت خشک شدن بالا و ساختار شیمیایی که دارد برای ایجاد علائم روی آسفالت و بتن بسیار مناسب است.
چسبندگی، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر آب و اصطحکاک، عدم تغییر در شرایط جوی مختلف از ویژگی های رنگ ترافیکی است. رنگ ترافیکی برای علامت گذاری منطقه، مشخص کردن محدوده، راهنمایی و کنترل خودروها در مسیر درست و… استفاده میشود. رنگ ترافیکی به دو دسته اصلی رنگ ترافیکی گرم و رنگ ترافیکی سرد تقسیم میشود. دمای محیط و میزان رطوبت هوا هنگام اجرای رنگ ترافیکی بسیار اهمیت دارد. زیر سازی نامناسب آسفالت، روغن ریزی مخصوصا برای رنگ ترافیکی گرم و زنجیر چرخ در زمستان باعث کاهش ماندگاری رنگ ترافیکی میشوند.
ویژگی های رنگ ترافیکی
- خشک شدن سریع رنگ ترافیکی
- مقاومت سایش بالا
- چسبندگی بالای رنگ ترافیکی به آسفالت و بتن
- مقاومت بالا رنگ ترافیکی در برابر شرایط جوی مختلف
انواع رنگ ترافیکی
- رنگ ترافیکی سرد
- رنگ ترافیکی گرم
رنگ ترافیکی گرم
این نوع رنگ ترافیکی به صورت پودر و جامد تولید میشود که برای استفاده باید دمای آن را تا حد معینی افزایش داد تا برای اجرا آماده شود. دمای مناسب برای اجرای رنگ گرم ترافیکی 180 تا190 درجه سانتی گراد است. خشک شدن سریع از ویژگی های رنگ ترافیکی گرم است. مقاومت سایشی بالایی دارد و میتواند در ضخامت بالا اجرا شود برای همین برای مسیرهای پر تردد مانند اتوبان و بزرگ ها استفاده میشود. ماندگاری و عمر مفید این رنگهای ترافیکی گرم 3 تا 4 سال یا بیشتر است.
انواع رنگ ترافیکی گرم
- رنگ ترافیکی گرم هیدروکربنی
- رنگ ترافیکی گرم اپوکسی
- نگ ترافیکی گرم آلکیدی
رنگ ترافیکی سرد
رنگ ترافیکی سرد به دلیل ساختار برای ترکیب کردن و اعمال نیاز به دمای بالا ندارد، اجرای رنگ سرد هم با ماشین خط کشی و هم به صورت دستی انجام شود . ماندگاری رنگهای سرد 6 ماه تا 1 سال است. اگر دمای محیط اجرا بالانیست بهتر است از رنگ ترافیکی سرد استفاده شود، اجزای رنگ سرد در هوای سرد و دمای پایین قابل مخلوط شدن و اجرا هستند. رنگ ترافیکی سرد، برای خط کشی های ممتد و منقطع مناسب است. برای خط کشی محوری در پارکنیگ ها میتوان از رنگ سرد استفاده کرد.
انواع رنگ ترافیکی سرد
- رنگ ترافیکی سرد کلروکائوچو
- رنگ ترافیکی سرد اکریلیک ترموپلاستیک
تفاوت رنگ ترافیکی سرد و گرم
تفاوت رنگ ترافیکی سرد و گرم در نحوه و شرایط اجرای آنهاست؛ رنگ ترافیکی گرم برای ترکیب و اعمال شدن دمای آن باید تا حد معینی افزایش یابد و همچنین این رنگ برای مسیرهای پر تردد مناسب تر است. عمر مفید رنگ ترافیکی گرم بیشتر از رنگ ترافیک سرد است. برای اعمال رنگ ترافیکی گرم باید از ماشین های خط کشی استفاده کرد در حالی که رنگ ترافکی سرد علاوه بر ماشین های خط کشی به صورت دستی نیز قابل اجرا هستند.
تفاوت ظاهری
رنگ ترافیکی گرم به صورت پودری است و دانه هایی شبیه لپه دارد؛ اما رنگ ترافیکی سرد به صورت مایع است.
تفاوت از نظر قیمت
با توجه به ساختار شیمیایی و نوع فرمولاسیون، معمولا رنگ های ترافیکی گرم قیمت بالاتری در مقایسه با رنگ های ترافیکی سرد دارند. به همین علت ممکن است رنگ های ترافیکی سرد، بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند، بنابراین قیمت رنگ ترافیکی سرد و گرم نیز با یکدیگر متفاوت است.
روش های اجرای رنگ ترافیکی
دستی – روش دستی، روش مرسوم و سنتی برای اعمال رنگهای ترافیکی میباشد. معمولا از غلطک یا کاردک برای اجرا استفاده میشود.
اسپری – اسپری یکی از پرکاربردترین روش اعمال رنگ ترافیکی است. از ماشین آلات خاص برای اسپری کردن رنگ استفاده میشود. در این روش نمیتوان رنگ را با ضخامت بالا اعمال کرد.
اسکرید – رنگ مخلوط ذوب شده بر روی سطح به صورت یکنواخت اعمال می شود. در این روش امکان میتوان رنگ را ضخامت بالا اعمال کرد. رنگ علاوه به چسبندگی خوب به سطح، زمان خشک شدن کوتاهی دارد.
اکستروژن – در این روش رنگ مخلوط شده در پیش گرم کن هایی برای رسیدن به دمای ذوب حرارت داده میشوند. تا به وسیله ماشین های مخصوص بر روی سطح برای خطوط منقطع حاشیه راه اعمال شود.
آماده سازی سطح برای اعمال رنگ ترافیکی
آماده سازی سطح از مهم ترین عوامل برای اجرای رنگ ترافیکی برای چسبندگی مطلوب و افزایش دوام رنگ است. نکاتی که باید به آنها توجه کرد:
خشک بودن سطح – برای اینکه رنگ روی سطح اعمال شود باید سطح عاری از هرگونه رطوبت باشد. در صورت وجود رطوبت چسبندگی بین رنگ و اسفالت به وجود نخواهد آمد.
تمیز بودن سطح – قبل از اعمال رنگ باید سطح را به وسیله باد پرفشار تمیز کرد تا هر گونه گرد و خاک و کثیفی از بین برود.
تمیز کردن و زدودن مواد شیمیایی – مواد شیمیایی مثل قیر، روغن، بنزین و…. اگر روی سطح باشند باعث کاهش خواص ماندگاری رنگ ترافیکی میشوند. بنابراین باید قبل از اجرای رنگ تمامی مواد شیمیایی را از سطح پاک کرد.
پر کردن خلل و فرج های سطح – وجود ترک ها در سطح باعث افزایش مصرف رنگ ، کاهش چسبندگی رنگ و ایجاد ترگ در فیلم رنگ میشود بنابراین باید تا جایی که امکان دارد این ترک ها را برطرف کرد.
استاده از پرایمر – برای افزایش چسبندگی و ماندگاری رنگ ترافیکی از پرایمر های خاص استفاده کنید .
آخرین دیدگاهها