نحوه انتخاب رنگ سال – رنگ سال به منظور بیان حال و هوای آنچه در حال وقوع در جهان است، انتخاب میشود. رنگی که روی انرژی و روحیه مردم سراسر جهان تاثیر بگذارد و روحیه جهان را به سوی تعادل سوق دهد. رنگ ها تاثیر بالایی روی جسم، ذهن، روحیه، عواطف و سبک زندگی دارند. برای همین طراحان مد و لباس و طراحان دکوراسیون، به این نکته توجه دارند و حتی در کارهای خود نیز از رنگ سال استفاده می کنند.
شرکت پنتون
شرکت پنتون در سال 1963 تاسیس شده که کار کدگذاری رنگهای را انجام میدهد. پنتون برای هر رنگ یک کد دارد که رنگها توسط آن شناسایی میشوند. این کد باعث ایجاد هویت برای هر رنگ شده و از اشتباهات که در استفاده از انواع رنگها رخ میدهد، جلوگیری میکند. پنتون (PMS) فضایی رنگی و اختصاصی است که نام این شرکت الهام گرفته از این سیستم می باشد.
در صنایع بهویژه چاپ و گاهی نیز در تولید رنگ، قماش و پارچه و پلاستیک نیز استفاده میشود. به طور کلی شناسایی و کدگذاری رنگهای مختلف در صنعت تبلیغات، دکوراسیون، مد و فشن انقلابی ایجاد کرده است. طراحان با استفاده از رنگهای طبقهبندی شده میتوانند به ایدههای جدید دست پیدا کنند.
شرکت پنتون نقش اصلی و تعیین کننده ای در انتخاب رنگ سال دارد. این شرکت اولین پیشنهاد رنگ سال را در 2000 ارائه داد که از سوی طراحان مورد استقبال قرار گرفت.
فرایند نحوه انتخاب رنگ سال
از جمله معیارهایی که براساس آن رنگ سال انتخاب می شود، اتفاقات و حوادثی می باشد که در سال گذشته رخ داده است. این حوادث که اتفاقات و رویدادهای سال گذشته هستند شامل بلایای طبیعی، مسائل اقتصادی، جنگ ها و…، که در جهان اتفاق افتاده است. رنگ سال در جهت بیان حال و هوای آنچه در جهان می گذرد، می باشد.
فرآیند انتخاب رنگ سال، یک فرآیند بسیار پیچیده و حساس بوده که جلسات آن توسط افراد سرشناسی در زمینههای مختلف مثل سیاستمداران، روانشناسان، مد و دکوراسیون و هنرمندان که در این حوزه فعالیت دارند، انجام میشود. به طور تقریبی آغاز این جلسات اوایل ماه می و نوامبر بوده و تا قبل از شروع سال میلادی در یک همایش، این رنگ جدید را رونمایی میکند. به طور دقیق نمیتوان فرایند انتخاب رنگ سال را بیان کرد، چرا که این جلسات کاملا خصوصی بوده و فقط می توان با استفاده از یکسری مستندات، اینگونه برداشت کرد که براساس رویدادهای مهم جهان می باشد.
آخرین دیدگاهها